Szach mat
Wiele lat trwa walka najlepszych szachistów na świecie z komputerowymi przeciwnikami. Jak wiadomo to programiści szachów komputerowych tworzą specjalne programy do tego. W czasie rozgrywki szachowej gra jednak komputer a nie człowiek za jego pośrednictwem. W tych zmaganiach sztuczna inteligencja musiała poczekać ładnych kilka lat aż udało jej się pokonać człowieka.
Specjalizowane komputery do gry w szachy z odpowiednią kombinacją algorytmów dopiero w 1997 roku zdołały pokonać ludzi. Była to rozgrywka pomiędzy szachowym mistrzem świata Gary Kasparowem a programem o nazwie Deep Blue. Po tym wydarzeniu kilka lat człowiek z komputerem walczył ze zmiennym skutkiem. W 2006 roku słynna wygrana programu Deep Frits nad mistrzem świata w szachach Wladimira Kramnika poskutkowała tym, że zainteresowanie rozgrywkami ludzi ze sztuczną inteligencją w tej dyscyplinie zaczęła mocno się obniżać.
Póki co można domniemywać, że taka kolej rzeczy może sygnalizować bliski koniec takich bojów na korzyść komputerów.